La diversificació és clau per al creixement empresarial, encara que sigui una petita empresa.
Enrere queda el mite que cal vendre un producte dins un únic model de negoci. Potser al principi està bé. No obstant això, més aviat que tard, cal diversificar-se si vols fer créixer el teu negoci.
Vivim en un món globalitzat on l’èxit del creixement està donat per la diversificació dels models de negoci. Entrem (o ja estem) a l’era de la multimarca i el multiproducte.
Així que avui compartirem el cas de Lego.
Com és que el fabricant de joguines Lego continua creixent, malgrat els creixents costos de producció i superant els rivals?
Una paraula: diversificació.
Taula de Continguts
Estratègia de diversificació del model de negoci
No n’hi ha prou amb lliurar un producte o servei excepcional.
Les empreses també han de trobar noves oportunitats en la manera com creen i lliuren valor, creant una cartera de models comercials que puguin fomentar i sostenir el creixement.
Què és la diversificació?
La diversificació fa referència al procés d’expandir els productes, serveis o mercats d’una empresa per reduir el risc i augmentar les oportunitats d’ingressos.
En diversificar-se, una empresa pot reduir la seva dependència de qualsevol producte o mercat, cosa que pot ajudar a protegir-la contra les fluctuacions a l’economia o els canvis en la demanda dels consumidors. També pot ajudar una empresa a aprofitar noves fonts d’ingressos i obtenir un avantatge competitiu sobre els seus rivals.
Tot i això, és important tenir en compte que la diversificació no sempre condueix al creixement. Requereix una planificació i execució acurades, i hi ha riscos involucrats en l’expansió a nous mercats o productes. Una empresa també ha d’assegurar de comptar amb els recursos i l’experiència necessaris per ingressar amb èxit a nous mercats o llançar nous productes.
Per què diversificar
Fonamentalment, l’estratègia de diversificació pot ajudar a augmentar les vendes, però també:
1. Per aconseguir una major rendibilitat
2. Per mitigar els riscos en cas d’una recessió de la indústria.
3. Permetre una major varietat i elecció de productes i serveis, proporcionant un gran impuls a la imatge de marca i la rendibilitat de l’empresa.
4. Per defensar-se. En diversificar productes o serveis, una empresa es pot protegir de les empreses competidores.
El cas de Lego
LEGO Group és conegut per utilitzar la diversificació com una estratègia de màrqueting clau. La línia de productes de LEGO abasta múltiples categories, inclosos jocs de maons clàssics, productes amb llicència, robòtica, videojocs i parcs temàtics.
Per aprofundir-ne més, podem enumerar 3 formes en què Lego segueix construint el seu imperi:
1. Estar on és el teu client
Quan els nostres clients ens pregunten quina plataforma de xarxes socials és adequada per als seus negocis, sempre responem: Has de ser on és el teu client.
I és per això que Lego ha estat creant noves fàbriques al Vietnam i està planejant obrir una fàbrica neutral en carboni a Richmond per complir les demandes nord-americanes.
Fins i tot si el fabricant de joguines ha hagut de tancar 81 botigues a Rússia a causa de la guerra russa a Ucraïna, el president executiu de Lego, Niels Christiansen, va dir a Reuters que planeja obrir 145 botigues més aquest any, principalment a la Xina.
La penetració al mercat ha estat clau per al seu creixement.
2. Desenvolupar productes digitals
Podem arribar a nous mercats mitjançant el desenvolupament de productes nous. En aquest cas, productes digitals.
Segons The Wall Street Journal, Lego ha invertit mil milions de dòlars al desenvolupador de videojocs.
Christiansen explica que l’any passat, Lego es va fixar l’objectiu d’atreure més nens la marca. Per assolir aquest objectiu, la companyia va lliurar el videojoc The Skywalker Saga i l’aplicació Lego Builder.
3. Diversificació de productes
L’empresa fabricant de joguines va aprofitar l’oportunitat per oferir nous productes a un nou target.
En una entrevista per a CNBC, el president executiu Niels Christiansen va explicar el creixement experimentat per l’empresa: “No són els augments de preus els que ho impulsen, sinó la gent que compra alguns dels conjunts més grans i complicats. És una combinació de volum i valor”.
Aleshores, un altre punt clau del seu creixement és oferir diferents productes per a una àmplia gamma de consumidors de totes les edats i interessos.
En general, l’ús de la diversificació per part de LEGO com a estratègia de màrqueting ha tingut èxit en impulsar el creixement i augmentar el reconeixement de la marca.